Het ‘world wide web’ heeft ons de afgelopen jaren een wereld aan kansen en mogelijkheden gegeven. Nooit eerder was het zo eenvoudig om de juiste informatie te vinden. Maar óók gevoelige informatie kan in een paar muisklikken worden opgespoord - van telefoonnummers en adresgegevens tot belangrijke bedrijfsinformatie of contactgegevens van familieleden. Met alle gevolgen van dien. Maakt u zich zorgen over uw digital footprint? ISP helpt u graag inzicht te krijgen in uw online veiligheid en geeft u de juiste tools om de controle over uw online zichtbaarheid terug te winnen.
Wat is een digitale footprint?
Een e-mail sturen, reageren op een Whatsappbericht, een online bestelling plaatsen, uw volgende vakantie boeken of een foto plaatsen op social media: bij alles wat u online doet, laat u een spoor van informatie achter. Dat spoor noemen we een digital footprint. In veel gevallen laat u ‘actief’ een digital footprint achter. U deelt bijvoorbeeld actief informatie over uzelf als u een boodschap op LinkedIn deelt of als u een online formulier invult. Maar ook zonder uw weten wordt informatie verzameld. Deze passieve digital footprint ontstaat bijvoorbeeld als een website uw IP-adres opslaat of als een socialmediaplatform uw likes, reacties en gedeelde informatie bijhoudt om het algoritme te bepalen. U laat niet alleen uw eigen digitale spoor na. Ook uw netwerk, vrienden, familieleden en kinderen hebben invloed op uw digital footprint, bijvoorbeeld als u wordt genoemd in een bericht of wordt getagd in een foto.
Wat zijn de mogelijke gevolgen van het (onbewust) delen van informatie?
Het spoor dat u online achterlaat, is niet alleen interessant voor uw ‘volgers’, maar ook voor uw ‘tegenstanders’. Zij gebruiken uw digitale voetafdruk om privégegevens op te sporen. Vooral social media is een online broedplaats waar informatie opgespoord en gedeeld wordt. In de media is er de afgelopen tijd volop bericht over bedreigingen van publieke figuren op huisadres nadat privégegevens online gedeeld werden. In dat geval worden mensen op persoonlijk niveau aangesproken en ervaren zij dit veelal als een inbreuk op hun persoonlijke veiligheid en dat van hun gezin. Dit kan zo’n grote impact hebben dat mensen angst hebben om over straat te gaan.
Hoe ziet een onderzoek naar uw digital footprint eruit?
Bij een onderzoek naar uw digital footprint, volgen we via openbare en semi-openbare bronnen uw online sporen. Daarbij hanteren we een vast stramien met specifieke zoeksleutels. Omdat het internet eindeloos is en meer informatie verzameld dan we ooit in een specifieke tijdsperiode zouden kunnen doorlopen, is het van groot belang de context van een situatie goed te begrijpen en al vroegtijdig in het onderzoek kaders te stellen. Nadat we de zoekvraag afgebakend hebben, starten onze experts met het sporenonderzoek. Hiervoor gebruiken we digitale tools die we deels in eigen huis op maat ontwikkelen op basis van de hulpvraag. We onderzoeken bijvoorbeeld in hoeverre u uw social media afgeschermd heeft, of uw woonadres opgespoord kan worden, wat er over u wordt gezegd en minstens zo belangrijk: we houden het online sentiment in de gaten.
Herhaling is van groot belang
Bij iedere nieuwe klant of opdrachtgever voeren wij een onderzoek uit naar de digital footprint. Bij vaste klanten herhalen we dit minimaal twee keer per jaar. Het spoor dat u vandaag online achterlaat, kan immers in de toekomst van invloed zijn op uw persoonlijke veiligheid of die van uw onderneming. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, schrijven we een uitgebreid adviesrapport waarin ook mogelijke maatregelen worden opgenomen.
Is opschaling nodig?
Indien privégegevens online verspreid zijn en er sprake is van een dreiging, dan adviseren onze consultants u over mogelijke opschaling en het eventueel treffen van(beveiligings)maatregelen. Doordat we de beveiliging van systemen, personen en gegevens in de volledige breedte faciliteren, online en offline, kunnen we u volledig ontzorgen.
Wat kunt u zelf doen om uw digital footprint te verkleinen?
Heeft u eenmaal een digitale voetafdruk achtergelaten, dan is het zeer lastig deze sporen weer te wissen. Denk daarom goed na voordat u online iets deelt. Nog steeds zien wij klanten die tijdens hun vakantie foto’s op hun socialkanalen plaatsen (interessant voor inbrekers), een selfie delen waar deels een woning of kentekennummer op staat of hun geboortedatum openbaar hebben. Voor mensen met verkeerde bedoelingen kan deze informatie ontzettend nuttig zijn. Bewustzijn is de eerste en belangrijkste stap: weet wat u deelt en wees u bewust van mogelijke gevolgen. Let daarnaast op het volgende:
- Maakt u een nieuw (social)account aan? Kijk dan goed naar de privacy-instellingen. In Facebook/Instagram kunt u dit bijvoorbeeld aanpassen in het ‘Privacycentrum’ via profielinstellingen. Deze staan ‘standaard’ op openbaar. Wijzig deze voordat u uw pagina online zet.
- Controleer uw eigen digital footprint met zoekmachines. Zoek op uw voor- en achternaam en/of bedrijfsnaam. Zitten er negatieve resultaten tussen? Neem dan contact op met de beheerder van de website.
- Deel geen persoonlijke gegevens via een openbaar wifinetwerk. Werkt u bijvoorbeeld in de trein? Wacht dan even met het sturen van een privégevoelig e-mailtje.
- Deactiveer oude profielen die u niet meer gebruikt. Denk daarbij aan een socialmediaprofiel dat u niet meer gebruikt of een nieuwsbrief die u niet meer leest.