Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over screening

Allereerst beperkt u als werkgever het risico op niet-betrouwbare medewerkers zo veel mogelijk. Enerzijds door het preventieve effect dat uitgaat van deze maatregelen. Het gebeurt nog wel eens dat mensen zich terugtrekken uit een sollicitatieprocedure zodra er een screening blijkt plaats te vinden. Anderzijds doordat er tijdens de screening zaken aan het licht kunnen komen die een risico vormen bij het aangaan van een dienstverband met een betreffende sollicitant.

Daarnaast laat u hiermee als bedrijf zien dat betrouwbaarheid en integriteit voor uw organisatie belangrijk zijn en u als werkgever er alles aan gedaan heeft om dat te waarborgen. Zodoende versterkt u hiermee het imago van uw bedrijf.

Ja, er zijn verschillende soorten screenings. Dit kan een basisscreening zijn waarbij alleen een VOG wordt aangevraagd, tot een zwaardere screening waarbij een achtergrondonderzoek, referentiecheck, financiële check en persoonlijk interview onderdelen zijn.

U wordt door ons begeleid bij het bepalen van de soort c.q. het niveau van screening. Omdat elke organisatie anders is blijft screening maatwerk. Uiteraard ondersteunen wij de klant in dit maatwerk proces om zo tot een goed screeningbeleid te komen.

Ja, dat mag. Er zijn echter wel wettelijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden. De reden hiervoor is dat een pre-employment screening inbreuk maakt op de privacy van een persoon.

De belangrijkste voorwaarden zijn dat de werkgever een legitieme reden (gerechtvaardigd belang) heeft, dat de screening noodzakelijk is en dat de werkgever de sollicitant of werknemer vooraf en achteraf goed informeert.

Het gerechtvaardigd belang zit voornamelijk in het feit dat een werkgever erop moet kunnen vertrouwen dat een werknemer betrouwbaar is. De noodzakelijkheid houdt in dat als er een ander minder ingrijpend middel is om vast te stellen of de werknemer betrouwbaar is, dit gebruikt moet worden. De informatieplicht houdt in dat de sollicitant of medewerker vooraf op de hoogte moet zijn van de screening en dat achteraf de resultaten gedeeld moeten worden.

 

Ja, er kunnen ook buitenlandse kandidaten gescreend worden. Voor veel bronnen die in Nederland gebruikt worden bij het screenen van medewerkers, is in het buitenland een alternatief voor handen. Wij kunnen u adviseren over de mogelijkheden in het betreffende land waar de te screenen kandidaat woonachtig is/tot voor kort gewoond heeft.

Uiteraard hangt dit af van het screeningsniveau. Bij een basisscreening zonder persoonlijk gesprek en referentiecheck, kan dit binnen enkele dagen afgerond worden. Als een VOG onderdeel is van de screening, zal dit in de praktijk vaak iets langer zijn vanwege de doorlooptijd bij Dienst Justis.

Bij screenings waar een persoonlijk gesprek plaatsvindt en referenties benaderd worden, is de gemiddelde looptijd twee weken afhankelijk van de beschikbaarheid van de kandidaat en diens referenten.

Een VOG is een Verklaring Omtrent Gedrag. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van de kandidaat in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.

Wij zorgen dat de aanvraag VOG voor uw kandidaat klaargezet wordt bij Dienst Justis. De kandidaat hoeft dus niet zelf bij zijn/haar gemeente een VOG aan te vragen. Via Dienst Justis ontvangt de kandidaat een e-mail om in te loggen met zijn of haar DigiD. Na inloggen dient de kandidaat zijn of haar gegevens te bevestigen en de betaling voor de VOG te voldoen, na betaling wordt de VOG in behandeling genomen. Zodra Dienst Justis de aanvraag heeft behandeld, informeert zij de kandidaat schriftelijk over de afhandeling van de aanvraag. Meer informatie over een VOG kunt u vinden op de website van Dienst Justis.

BKR is het Bureau Krediet Registratie, gevestigd te Tiel. Dit is een Nederlands kredietregistratiebureau. Het houdt van elke persoon met een in Nederland afgesloten krediet een elektronisch dossier bij in het Centraal Krediet Informatiesysteem.

Financiële druk bij een kandidaat kan van invloed zijn op de risico’s van het te werk stellen van de betreffende medewerker binnen de organisatie.

Let op! Wanneer een kandidaat geregistreerd staat bij het BKR betekent dit NIET automatisch dat er sprake is van een risico. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de financiële draagkracht van een kandidaat en of er bijvoorbeeld wel/geen achterstanden in betalingen zijn geconstateerd. Wij wegen alle factoren af en bespreken dit met de kandidaat om zodoende te kunnen adviseren of er sprake is van één of meerdere risico’s.

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) voor studenten en scholieren is een uitvoeringsorganisatie die valt onder de Rijksoverheid voor het onderwijs. DUO verstrekt o.a. studiefinanciering, erkent diploma’s en organiseert examens. In het diplomaregister van DUO staan diplomagegevens van alle, door het ministerie van OCW erkende Nederlandse opleidingen.

Meer informatie over DUO is te vinden op de website van DUO.

Tijdens het screeningsinterview wordt met de kandidaat gesproken over risico’s die specifiek van toepassing zijn bij de betreffende functie. Het doel daarvan is om de integriteit van de kandidaat vast te stellen en in hoeverre het aangaan van een arbeidsovereenkomst een risico voor de werkgever met zich meebrengt.

Tevens worden de resultaten uit de overige onderdelen van het screeningsproces met de kandidaat besproken, zoals: de integriteitsvragenlijst, resultaten van het achtergrondonderzoek en de referentgesprekken. Onze consultants zijn getraind en zeer ervaren in het doen van deze persoonlijke en vertrouwelijke interviews.

Wanneer het laatste onderdeel van de screening is afgerond ontvangt u binnen 48 uur de integriteitsverklaring.

Standaard bewaren wij de gegevens maximaal 2 jaar, deze termijn kan naar wens verkort worden. Wij garanderen dat de gegevens nooit gebruikt zullen worden voor commerciële doeleinden en delen deze informatie niet met derden.

Een screening helpt u om integriteitsrisico’s te identificeren voordat u een samenwerking aangaat.

Afhankelijk van de complexiteit duurt een screening enkele dagen tot een paar weken. Voor spoedsituaties kunnen wij in overleg sneller leveren.

Absoluut. Alle gegevens en resultaten worden discreet behandeld, met respect voor uw en de andere partij.

Dat bepaalt u. Wij bieden pakketten en maatwerkopties die variëren van een basischeck tot een diepgaande analyse.

De kosten hangen af van het gekozen pakket en de omvang van het onderzoek. Neem contact met ons op voor een offerte op maat.

Onze specialisten staan voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. Of u nu meer wilt weten over de inhoud van een screening, de mogelijkheden van onze pakketten, of hoe de productkaart u kan helpen, wij denken graag met u mee.

Veelgestelde vragen onderzoek fraude & integriteit

Ja. Een particulier onderzoeksbureau heeft zich te allen tijde aan de Nederlandse wet en regelgeving te houden. Een particulier onderzoeksbureau heeft geen uitzonderingspositie in het Nederlands recht. De Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus en de AVG bepalen de regels waar een particulier onderzoeker in Nederland aan moet voldoen. Voor wat betreft het gebruik van onderzoeksmethoden en middelen dient een particulier onderzoeksbureau zich te houden aan de Privacygedragscode sector particuliere onderzoeksbureaus van de Nederlandse Veiligheidsbranche.

Om als particulier onderzoeksbureau werkzaamheden uit te mogen voeren is een vergunning van het Ministerie van Veiligheid & Justitie vereist. Het Ministerie geeft met deze vergunning een uniek POB (Particulier Onderzoeks Bureau) nummer uit.

Met de inzet van een particulier onderzoeksbureau houdt u zelf de regie op het onderzoek. Daar waar de politie dadergericht te werk gaat, heeft een particulier onderzoeksbureau oog voor de belangen van de persoon of onderneming waarvoor zij werkt. Een particulier onderzoeksbureau houdt bij iedere te nemen stap rekening met de organisatie waarvoor zij werkt. Daarnaast adviseert een onderzoeksbureau in de mogelijk te nemen stappen op zowel arbeidsrechtelijk, civielrechtelijk en strafrechtelijk gebied.

Nee, hiervoor zijn onderzoeksbureaus aan strikte wet- en regelgeving gebonden. In de privacygedragscode voor de sector particuliere onderzoeksbureaus staat precies welke middelen onder welke voorwaarden gebruikt mogen worden. Er dient te allen tijde een ‘gerechtvaardigd belang’ te bestaan bij de organisatie waar onderzoek voor wordt gedaan. Met andere woorden, er moet een belang zijn om fraude op te sporen en dit belang moet zwaarder wegen dan het privacybelang van de betrokkene.

Daarnaast dient de inzet altijd te voldoen aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. We stellen onszelf dan ook altijd de vragen:

– Staat het in te zetten middel in verhouding tot het doel dat we willen bereiken?
– Kunnen wij gebruik maken van een minder ingrijpend middel om dit doel te bereiken?

Een statische observatie is het voor een langere tijd observeren van een vaste plek of object. Voor een statische observatie worden vaak verborgen camera’s gebruikt.

Bij een dynamische observatie wordt het te onderzoeken object gevolgd. Het verschil met een statische observatie is dat bij een dynamische observatie het object bewegend wordt gevolgd, bijvoorbeeld lopend of met behulp van een auto of ander voertuig.

Een baken, ook wel peilbaken genoemd, is een kleine GPS tracker die geplaatst kan worden op of onder een auto, boot, fiets of ander voertuig. Het baken laat, via software, zien waar hij zich bevindt, en waar daarmee het voertuig dat u volgt zich bevindt.

Een baken kan door een particulier onderzoeksbureau worden ingezet ten behoeve van hun onderzoek en daarmee waarheidsvinding. Gezien het feit dit een grove inbreuk voor de privacy van de betrokkene kan meebrengen is een particulier ook hierbij gebonden aan strikte wet- en regelgeving.

Bij een dynamische observatie wordt het te onderzoeken object gevolgd. Het verschil met een statische observatie is dat bij een dynamische observatie het object bewegend wordt gevolgd, bijvoorbeeld lopend of met behulp van een auto of ander voertuig.

Heimelijk cameratoezicht is het maken van beelden van personen met camera’s zonder dat dit duidelijk kenbaar is gemaakt aan de personen die in beeld worden genomen. Heimelijk cameratoezicht is een zwaar middel dat incidenteel ingezet kan worden wanneer een opdrachtgever hier een gerechtvaardigd belang bij heeft en dit voldoet aan de regels gesteld in de privacygedragscode.

Voorbeelden waarbij heimelijk cameratoezicht incidenteel ingezet kan worden zijn bijvoorbeeld: vermoeden van diefstal van goederen en/of geld, vermoeden van onderhuur van een huurwoning, vermoeden van onterecht ziekteverzuim, vermoeden van urenfraude, vermoeden van fraude in de digitale omgeving of vermoeden van andere misstanden op de werkvloer zoals seksuele intimidatie of geweld.

De lijst met onderzoeken die wij verrichten is onuitputtelijk. Denk bijvoorbeeld aan onder andere onderzoek naar: diefstal van goederen en/of geld, urenfraude, fraude in de digitale omgeving, onterecht ziekteverzuim, tankpasfraude, woonfraude, overtreding van een concurrentiebeding, mailboxen etc. Daarnaast voeren wij veelvuldig onderzoek uit in de Retail.

Onderzoek zelf verrichten is uiteraard mogelijk, inzet van een onderzoeksbureau heeft echter vele voordelen:

– De kans bestaat dat u emotioneel betrokken bent bij de zaak en hierdoor niet objectief onderzoek verricht;

– Een verklaring/rapportage van een particulier onderzoeksbureau wordt door de rechter gezien als objectief en onafhankelijk bewijsmateriaal. Een rapportage uit uw eigen onderzoek zal  niet snel als onafhankelijk worden bestempeld;

– Wegens het feit dat onderzoek doen naar een persoon vaak vergaande privacy gevolgen heeft voor de betrokken persoon, dient u zich te houden aan strike wet- en regelgeving. Een particulier onderzoeksbureau heeft ruime kennis van, en ervaring met, deze wet- en regelgeving;

– Een particulier onderzoeksbureau heeft de juiste kennis en materiaal in huis. Onderzoekers zijn getraind in het doen van onderzoek, het plaatsen van camera’s, het heimelijk observeren en het schrijven van een rapportage die een rechterlijke toets doorstaat;

– Onderzoek doen kost vaak veel tijd, tijd die u als ondernemer vaak niet heeft. Een onderzoeksbureau kan u hierbij helpen.

Een terechte vraag die helaas niet eenzijdig te beantwoorden is. De prijs van een particulier onderzoeksbureau hangt onder andere af van de omvang en complexiteit van een onderzoek. Tevens hangt de prijs af van welke middelen een particulier onderzoeksbureau in moet zetten.

Wat wel goed is om te weten is dat de kosten die een particulier onderzoeksbureau maakt in veel gevallen verhaald kunnen worden bij degene die aanleiding heeft gegeven tot het onderzoek, de veroorzaker. Een particulier onderzoeksbureau zal u hier altijd advies in geven.

Er geldt voor een particulier onderzoeksbureau een informatieplicht, dit houdt in dat de onderzochte persoon op enig moment geïnformeerd moet worden over het onderzoek dat tegen hem loopt of heeft gelopen.

Gezien het feit dat bij onderzoek naar een persoon het, met het oog op waarheidsvinding, veelal niet mogelijk is de persoon tijdens het onderzoek te informeren kan dit in overleg met de opdrachtgever gebeuren na het onderzoek. Het particulier onderzoeksbureau zal na afloop van het onderzoek de betrokkene in algemene bewoordingen mededelen dat hij of zij onderwerp van onderzoek is geweest. Het informeren kan achterwege blijven wanneer rechten of vrijheden van andere personen hierdoor gevaar kunnen lopen.

Het meest voor de hand liggende gevolg van fraude is uiteraard financiële schade. Er worden enorme verliezen geleden door interne fraude. De horeca- en retailsector leiden hierdoor jaarlijks maar liefst 200 miljoen schade. Laten we daarnaast ook zeker de emotionele schade niet vergeten. Denk aan collega’s die elkaar onderling niet meer vertrouwen, reputatieschade, afname van loyaliteit van klanten, het gevoel van veiligheid dat in het geding komt en toenemende spanningen op de werkvloer. Dit werkt door in de prestaties op de werkvloer en heeft invloed op het contact met de klant, waardoor het rendement verder afneemt. U kunt zo in een vicieuze cirkel terechtkomen. Download onze Whitepaper: Interne fraude in de retail voor meer informatie.

  • Stel duidelijke gedragsregels op voor uw personeel. Belangrijk is dat u hierin ook ongewenst gedrag opneemt. Zorg ervoor dat deze gedragsregels voor iedereen duidelijk zijn.
  • Betrouwbaar personeel is van groot belang voor een stabiele, winstgevende bedrijfsvoering. Door werknemers vooraf te screenen beperkt u het risico iemand aan te nemen die niet integer.
  • Hebben al uw personeelsleden toegang tot gevoelige bedrijfsinformatie? Door uw bedrijfsgegevens te beschermen, verkleint u het risico op diefstal of het bewust lekken van belangrijke data.
  • Verdenkt u een medewerker of relatie op diefstal, maar hebt u geen overtuigende bewijzen? Dan kan een verborgen camera een nuttig hulpmiddel zijn. Met behulp van verborgen camera-observatie hebben wij vierentwintig uur per dag zicht op uw onderneming. Ook een dynamische observatie kan u meer helderheid verschaffen.
  • Indien u al veel geld geïnvesteerd heeft in uiteenlopende beveiligingsmaatregelen, kan het nuttig zijn te onderzoeken of de door u genomen maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben. Wij toetsen dit graag voor u aan de hand van een Mystery Guest.

Uit onze ervaring blijkt dat retailers die zorgvuldige antifraudemaatregelen in hun bedrijfsvoering geïmplementeerd hebben een significant kleinere kans hebben slachtoffer te worden van fraude. U kunt aan de volgende antifraudemaatregelen denken:

  • Stel duidelijke gedragsregels op voor uw personeel. Belangrijk is dat u hierin ook ongewenst gedrag opneemt. Zorg ervoor dat deze gedragsregels voor iedereen duidelijk zijn.
  • Betrouwbaar personeel is van groot belang voor een stabiele, winstgevende bedrijfsvoering. Door werknemers vooraf te screenen beperkt u het risico iemand aan te nemen die niet integer.
  • Hebben al uw personeelsleden toegang tot gevoelige bedrijfsinformatie? Door uw bedrijfsgegevens te beschermen, verkleint u het risico op diefstal of het bewust lekken van belangrijke data.
  • Verdenkt u een medewerker of relatie op diefstal, maar hebt u geen overtuigende bewijzen? Dan kan een verborgen camera een nuttig hulpmiddel zijn. Met behulp van verborgen camera-observatie hebben wij vierentwintig uur per dag zicht op uw onderneming. Ook een dynamische observatie kan u meer helderheid verschaffen.
  • Indien u al veel geld geïnvesteerd heeft in uiteenlopende beveiligingsmaatregelen, kan het nuttig zijn te onderzoeken of de door u genomen maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben. Wij toetsen dit graag voor u aan de hand van een Mystery Guest.

Als onderzoeksbureau zijn wij gebonden aan zorgvuldigheidseisen vanuit wet- en regelgeving ter bescherming van privacy en rechtmatigheid. Zo dient er een gerechtvaardigd belang te zijn om een onderzoek te mogen starten. Bovendien moet het in te zetten onderzoeksmiddel in verhouding staan tot het te bereiken onderzoeksdoel. Daarbij dient de afweging gemaakt te worden of er een minder ingrijpend onderzoeksmiddel voorhanden is om dit doel te bereiken.

Voor de borging van deze zorgvuldigheidseisen hanteren wij een vaste werkwijze:

  • Wij starten met een intake om samen met u het doel van het onderzoek, de ontvangen signalen en het gerechtvaardigd belang te bespreken.
  • De ontvangen informatie verwerken wij vervolgens in een plan van aanpak met hierin een duidelijk stappenplan met vermelding van de onderzoeksmethode (denk aan een informatieanalyse, getuige-interview, confronterend interview, digitaal onderzoek, onderzoek van gegevensdragers en observaties), de in te zetten onderzoeksmiddelen en een resultaatverwachting.
  • Elk onderzoek sluiten wij af met een rapportage met daarin onze onderzoeksbevindingen, conclusies en aanbevelingen. Het onderzoeksrapport kan als deskundigenrapportage gevoegd worden bij een aangifte of worden gebruikt bij een juridische procedure.

Veelgestelde vragen crisismanagement

Crisis is te omschrijven als: een tijdelijke omstandigheid waarin organisaties of personen verkeren. De meest belangrijke kenmerken van een crisis zijn dat deze het gevolg is van een gebeurtenis die zich plots en onverwacht voordoet. Er is veelal sprake van gevaar voor personen of de volksgezondheid. De kans op media aandacht is groot.
Als gevolg van een crisis kan grote (reputatie-)schade worden toegebracht aan de persoon en/of organisatie. Een ander gevolg van de crisis kan zijn dat daardoor de continuïteit van een organisatie in gevaar kan komen.

Kenmerken van een crisis zijn:

• het gebeurde valt buiten het reguliere proces;
• er is een grote kans op publiciteit;
• er wordt grote druk gevoeld;
• er is sprake van incomplete en tegenstrijdige informatie;
• er zijn grote afbreukrisico’s en
• een chaotisch begin;
• snel handelen is noodzakelijk.

De oorzaak van de crisis ligt in de gebeurtenis die vooraf ging aan de crisissituatie. Gebeurtenissen zijn onder te verdelen in zogenaamde ‘acts of god’, schuld- en opzet gebeurtenissen.

We spreken van ‘acts of god’ bij gebeurtenissen zoals: een tornado, overstroming en pandemie.

Schuld gebeurtenissen zijn veelal het gevolg van ‘het nemen van onverantwoorde risico’s’. Denk aan het onvoorbereid op reis gaan naar een gewelddadig gebied of ‘het overschatten van eigen’ kunnen door het nemen van onverantwoorde beslissingen en ‘onderschatting’ door het negeren van signalen.

Bij een opzet gebeurtenis is altijd sprake van een moedwillig, weloverwogen en opzettelijke daad zoals: afpersing, ontvoering, chantage en dergelijke.

Onder crisismanagement valt alles wat een bedrijf doet om een crisis binnen de organisatie te voorkomen, of te beheersen. Crisismanagement is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Hierbij zijn alle acties erop gericht om regie op de ontstane situatie te krijgen.

Een Crisis Management Team bestaat uit verschillende personen uit een organisatie die belast zijn met de afhandeling van een crisis. Het Crisis Management Team is vooral een beleidsmatig en communicatief centrum. Hun focus ligt op het verkrijgen van regie over de ontstane situatie in het belang van de veiligheid van personen, de reputatie van de organisatie en de bedrijfscontinuïteit.

De samenstelling van een crisisteam kan verschillen afhankelijk van het soort crisis. In de basis kent een crisisteam de navolgende samenstelling: een voorzitter, veelal een vertegenwoordiging van de directie; secretarieel medewerk(st)er voor het verwerken van in- en uitgaande informatiestromen en het bijhouden van een gedetailleerd logboek; iemand van de afdeling communicatie; een externe crisisspecialist en vervolgens naar keuze aangevuld met de eindverantwoordelijk voor P&O / Verkoop / Productie / Logistiek / Research & Development / IT / Financiën / Bedrijf Hulp Verlening / Beveiliging / Facilitaire zaken.

Een veelal onderschatte functie binnen het crisisteam is die van de secretarieel medewerk(st)er. Het zorgvuldig documenteren van besluitvorming en gebeurtenissen is cruciaal voor het evalueren van het crisisverloop en het op basis daarvan doorvoeren van verbetermaatregelen. Maar ook ingeval van bijvoorbeeld juridische kwesties voortvloeiende uit de crisis.

De externe crisisspecialist is iemand met ervaring in het managen van crisissituaties. Zijn/haar expertise kan organisaties behoeden voor de valkuilen bij crisismanagement.

Door het periodiek trainen van een crisisteam, middels een crisissimulatie gebaseerd op een voor de organisatie realistisch scenario, doen de leden van een crisisteam ervaring op.

De leerdoelen van deze simulatie zijn:

– in het onder tijdsdruk nemen van beslissingen;
– het denken in scenario’s;
– het omgaan met de media;
– het bepalen en uitvoeren van een strategie;
– het verkrijgen van regie op de veelal chaotische beginsituatie.

Crisissimulaties kunnen variëren in moeilijkheidsgraad van table top tot multi disciplinair met actief tegenspel op basis van een rollenspel. Bij crisissimulaties kan het zelfs zover gaan dat er een belangrijke leverancier of afnemer bij betrokken wordt.

Het Crisis Management Team (CMT) komt niet bij elke ongewenste gebeurtenis in actie. Een lekkage in de toiletruimte of een lift die vastzit, is nog niet direct geen crisis.

Een crisis is een dreiging en/of ongewenste gebeurtenis die zich plotseling en onverwacht voordoet waarbij sprake is van een potentieel gezondheids- en of veiligheidsrisico voor personen, er een grote kans bestaat op negatieve publiciteit en/of de bedrijfscontinuïteit verstoort. Hierbij komen soms de lokale hulpdiensten en mogelijk de veiligheidsregio in actie.

Bij een (dreigende) crisis is volledige opschaling van de crisisorganisatie noodzakelijk en moeten er heel snel beslissingen genomen worden.

Door het periodiek trainen van een crisisteam, middels een crisissimulatie gebaseerd op een voor de organisatie realistisch scenario, doen de leden van een crisisteam ervaring op.

De leerdoelen van deze simulatie zijn:

– in het onder tijdsdruk nemen van beslissingen;
– het denken in scenario’s;
– het omgaan met de media;
– het bepalen en uitvoeren van een strategie;
– het verkrijgen van regie op de veelal chaotische beginsituatie.

Crisissimulaties kunnen variëren in moeilijkheidsgraad van table top tot multi disciplinair met actief tegenspel op basis van een rollenspel. Bij crisissimulaties kan het zelfs zover gaan dat er een belangrijke leverancier of afnemer bij betrokken wordt.

De belangrijkste maatregelen bij een crisis zijn:

– het behoud van overzicht;
– besluitvorming op basis van feiten en verifieerbare informatie in plaats van veronderstellingen op basis van aannames;
– zorg voor tegenspel ter voorkoming van ‘group thinking’;
– neem geen besluiten voordat informatie geverifieerd is;
– benoem tenminste 3-5 realistische risicoscenario’s voor inzicht in te nemen maatregelen;
– het opstellen van een statement voor een eerste reactie op vragen van medewerkers / journalisten / externe stakeholders;

Dergelijke maatregelen kunnen vooraf vastgelegd worden in een crisismanagementplan.

De media, journalisten, zijn ingeval van een crisis een opgedrongen samenwerkingspartner die in ogen van de getroffen organisatie veelal als lastig en vervelend worden ervaren. Daarbij wordt uit het oog verloren wat de rol van de media en journalisten is. Omgaan met de media verloopt makkelijker indien wordt beseft wat hun rol is.

Praktische tips in de omgang met de media

Wees voorbereid op het eerste media contact.
– Dit komt veelal eerder dan verwacht.
– Wordt ingegaan op de vraag van de journalist of wordt deze bij de hand genomen en ‘geleid’ naar informatiemoment/-tijdstip om antwoord te krijgen op de vragen.

‘Koop’ tijd.
– Neem ruim voldoende tijd. Laat je daarbij niet meeslepen in de tijdsdruk die de journalist probeert op te leggen.

‘Onderhandel’ met de journalist.
– Wat wil hij weten.
– Waarom wil hij wat weten.
– Dit vereist dat de woordvoerder vooraf goed gebrieft dient te zijn.

Het managen van een crisis vereist structuur. Te beginnen met:

– Informatie verzamelen
– Informatieanalyse
– Bepalen van scenario’s & strategie
– Nemen van acties & maatregelen

Als crisisteam dagelijks een en/of meerdere malen bijeen komen ter bespreking van de stand van zaken.
Elke te nemen actie of maatregel dient vooraf goedkeuring te hebben vanuit het crisisteam.
De eerste uren van de crisis verlopen chaotisch, het kan wel 24 uur duren voordat de situatie onder controle is. De eerste uren na het bekend worden van de gebeurtenis gebeurt er veel en soms gelijktijdig.

In die eerste 24 uur:

– Komt informatie over de gebeurtenis, gefragmenteerd binnen.
– Ontbreekt het aan een compleet en goed overzicht van wat er nu precies gebeurd is.
– Belt de media en vraagt om nader informatie of toelichting op de situatie.
– Vraagt de media om een reactie op het artikel wat zij op Internet of in de krant willen publiceren.
– Vergt het enige tijd voordat het crisismanagementteam compleet bijeen is.
– Bellen familieleden om informatie over de situatie van hun gezinsleden of partner.

Heeft u direct ondersteuning nodig omdat u te maken heeft meet een crisis, dan kunt u gebruik maken van onze 24/7 response service.

– Geen nieuws is ook nieuws
– Externe communicatie gaat voor interne communicatie
– Overhaast handelen
– Het leugentje om bestwil
– Onderschatting
– Overschatting van eigen kunnen

Veelgestelde vragen Family Security Office

Veelgestelde vragen cybersecurity

Een goede balans van technische en organisatorische maatregelen is belangrijk om voldoende weerstand te bieden tegen cyberrisico’s. Technische maatregelen zijn vaak gebaseerd op software; organisatorische gaan vooral over het hebben of formuleren van beleid, procedures of trainingen. Met de juiste maatregelen beïnvloed je het online gedrag van werknemers en maak je hen bekend met informatiebeveiliging en alle mogelijke risico’s.

ISP biedt verschillende diensten die de cyberrisico’s van uw bedrijf aanpakken met daarbij het doel uw cybersecurity up-to-date te krijgen en zoveel mogelijk schade te voorkomen. Diensten die onder cybersecurity door ISP vallen zijn:

Met een cyberrisicoanalyse analyseren we de informatiebeveiliging van uw organisatie, waarmee we direct inzicht verschaffen in potentiële gevaren. Op basis van de inzichten kan vervolgens bepaald worden of maatregelen nodig zijn.

Een pentest is een doelmatig middel om de online kwetsbaarheden van uw organisatie in beeld te brengen. Onze ethische hackers testen uw IT-systemen en rapporteren hun bevindingen.

Bij een cyberaanval verschaffen derden zich via zwakheden in soft- of hardware ongeoorloofd toegang tot uw computers en computernetwerken met als doel deze te saboteren of data te stelen, wijzigen of vernietigen. Cyberaanvallen komen in diverse vormen voor. Die vorm is afhankelijk van de daders. Zo variëren aanvallen van digitaal vandalisme tot financieel gewin en bedrijfsspionage en kan het zelf zover gaan als een cyberoorlog of cyberterrorisme.

Met een cyber awareness training maken we uw werknemers bewust van verschillende cyberrisico’s om zo de digitale weerbaarheid van uw organisatie te vergroten.

Cybersecurity is de bescherming van IT-systemen (computers, data, servers, netwerken, mobiele apparaten, etc.) tegen diefstal en beschadiging van hard- en software en data om de continuïteit van uw bedrijfsvoering te garanderen.

Met een kwetsbaarheidsscan beoordeelt onze ethical hacker de kwaliteit van de beveiliging van uw systeem, applicatie of computernetwerk. Dit doen wij door:

  • Het in kaart brengen van uw huidige maatregelen en het bepalen van eventuele aanpassingen;
  • Het controleren van bekende kwetsbaarheden en het bepalen of er extra maatregelen genomen moeten worden om het beveiligingsniveau te verhogen;
  • Het samenvatten van de scan in een rapportage en, als u dat wilt, ondersteuning bieden bij het implementeren van aangeraden verbetermaatregelen.

Cybersecurity wordt steeds belangrijker vanwege de groeiende afhankelijkheid van computersystemen, webtoepassingen, draadloze netwerken en ook het internet, waarin verschillende soorten apparatuur zijn verbonden met het web.

Dagelijks ontvangen veel mensen phishingmails, waaronder uw medewerkers. Hackers proberen hiermee onder valse voorwendselen informatie te verkrijgen voor eigen gewin. Op het eerste gezicht is een phishingmail in veel gevallen niet van een normale mail te onderscheiden. Het is daarom van groot belang dat uw medewerkers hier alert op zijn. Wij helpen u hiermee door een phishingsimulatie uit te voeren.

Cybersecurity is noodzakelijk om uw IT-systemen te beschermen tegen kwaadwillende derden die van buitenaf toegang willen krijgen tot computers en andere digitale netwerken en systemen. Systemen worden ‘gehackt’ door gebruik te maken van speciale software. Bijvoorbeeld virussen, wormen, spyware, trojans en ransomware. Virussen en wormen kopiëren zichzelf binnen een netwerk en kunnen bestanden of systemen beschadigen. Spyware en trojans worden gebruikt om data te verzamelen en ransomware wordt gebruikt om data letterlijk te gijzelen.

Met hacking wil een derde toegang tot uw computers en/of andere digitale netwerken en systemen om zo gegevens te verkrijgen.

Een cyberrisico kan meerdere nadelige gevolgen hebben. Zo is het vanuit het een verzekeringsperspectief de financiële schade die ontstaat door immateriële schade aan IT-systemen. Die schade ontstaat onder meer door verlies of beschadiging van data, (on)beschikbaarheid van systemen, bedrijfsschade, afpersing en boetes.

Daarnaast kan er ook reputatie- of imagoschade optreden als uw bedrijf slachtoffer wordt van een cyberaanval. Klanten verliezen het vertrouwen in uw organisatie, waardoor er voor andere partij gekozen kan worden.

Het Nederlandse Verbond van Verzekeraars onderscheidt drie groepen cyberrisico’s:

  • Computervirus, DDos-aanval of een hack: het doel hiervan is uw website zodanig te belasten dat deze onbereikbaar wordt;
  • Menselijke fouten: medewerkers van uw organisatie kunnen (opzettelijk of per ongeluk) schade aan een computersysteem of aan data veroorzaken. In de onopzettelijke gevallen gebeurt dit vaak door middel van phishingmails;
  • Technisch falen van IT-systemen: schade veroorzaakt door technische problemen van uw eigen of externe computers, servers, hard- en software.

Het Family Security Office is een exclusieve dienst van ISP, speciaal ontwikkeld voor vermogende particulieren en families die behoefte hebben aan structurele bescherming van hun gezin en leefomgeving. 

De Family Security Office dienstverlening is erop gericht om de bij haar aangesloten families volledig te ontzorgen op het gebied van veiligheid. Het Family Security Office ontzorgt doordat zij namens de bij haar aangesloten familie het aanspreekpunt is voor alle relevantie stakeholders zoals: politie, installateur, alarmcentrale en particuliere beveiligingsorganisaties. 

Heeft u een publieke functie, bent u ondernemer of staat u om andere redenen in de maatschappelijke schijnwerpers? Dan loopt u, en uw familie meer risico op ongewenste aandacht, afpersing of inbraak.  

Vanuit het Family Security Office ondersteunen wij u met maatwerkbeveiliging die past bij uw leven, zonder dat u hoeft in te leveren op vrijheid of comfort. 

Veel mensen denken dat een goed camerasysteem of alarmsysteem voldoende bescherming biedt. Maar echte veiligheid gaat verder dan techniek alleen. 

Het Family Security Office kijkt integraal naar uw veiligheid: we combineren technische, digitale en organisatorische maatregelen. Denk aan risicoanalyses, privacybescherming, persoonsbeveiliging, monitoring én directe opvolging bij incidenten. Samen met u bepalen we welke maatregelen nodig zijn, afgestemd op uw wensen en leefpatroon. 

Onze dienstverlening bestaat uit fysieke, digitale én sociale beveiliging. Onder begeleiding van een persoonlijke Family Security Consultant stellen we samen een beveiligingsstrategie op. Deze bevat onder meer: 

  • Risicoanalyses van woning, gezinssituatie en leefpatronen 
  • Installatie van beveiligingssystemen zoals camera’s en toegangscontrole 
  • Digitale bescherming van uw online identiteit en data 
  • Coaching op gebied van persoonlijke veiligheid 
  • Persoonsbeveiliging en monitoring van uw privacygevoelige informatie 
  • 24/7 alarmlijn en directe opvolging bij dreiging of incident 

De aanpak is gebaseerd op drie pijlers: 

  • Proactief: Voorkomen van risico’s door preventieve maatregelen 
  • Reactief: Directe actie bij incidenten of dreiging 
  • Curatief: Evaluatie en aanpassing van het plan op basis van actuele ontwikkelingen 

Concreet bieden wij:  

✔ Risicoanalyse van uw woning, familie en online aanwezigheid. 
✔ Installatie van geavanceerde beveiligingssystemen (alarmsystemen, camera’s, toegangscontrole). 
✔ Cybersecurity-oplossingen om uw digitale privacy te beschermen. 
✔ Persoonlijke beveiliging & discrete surveillance, indien nodig. 
✔ Particuliere alarmcentrale met 24/7 monitoring en snelle respons. 

Uw beveiligingsstrategie wordt samen met u opgesteld op basis van een uitgebreide risicoanalyse. We kijken naar uw woning, leefstijl, routines, digitale zichtbaarheid en andere mogelijke risico’s. 

Het Family Security Plan hanteert daarbij de volgende werkwijze: 

  1. Intake & analyse – We brengen samen uw situatie, wensen en risicoprofiel in kaart. 
  1. Beveiligingsadvies op maat – Op basis daarvan ontvangt u een voorstel voor een passende beveiligingsaanpak, inclusief realistische scenario’s. 
  1. Implementatie – Na akkoord worden de maatregelen professioneel en discreet uitgevoerd, in overleg en volgens afgesproken planningen. 
  1. Doorlopende monitoring & evaluatie – Uw risicoprofiel wordt continu bewaakt en waar nodig geoptimaliseerd. 

Discretie en privacy vormen de kern van onze dienstverlening. Wij begrijpen als geen ander dat zichtbare beveiliging niet altijd wenselijk is. Daarom zorgen wij ervoor dat onze maatregelen naadloos aansluiten bij uw leefomgeving, zonder dat dit ten koste gaat van uw vrijheid. 

Onze oplossingen zijn onopvallend en subtiel geïntegreerd. Daarnaast zijn al onze consultants getraind in vertrouwelijkheid en werken we conform de ISO 27001-normen voor informatiebeveiliging. 

Succesvolle families lopen vaak méér dan alleen financiële risico’s. Denk aan: 

  • Diefstal of inbraak – Uw naam of adres kan eenvoudig worden achterhaald via openbare bronnen. 
  • Digitale dreigingen – Criminelen kunnen persoonlijke informatie misbruiken via datalekken of hacking. 
  • Fraude en identiteitsmisbruik – Uw gegevens kunnen online worden vervalst of gebruikt. 
  • Afpersing of bedreiging – Zeker bij publieke functies of bekendheid is ongewenste aandacht een risico. 

Onze geïntegreerde aanpak combineert digitale, fysieke en sociale beveiliging om u breed te beschermen. 

Bij een dreiging of incident schakelen wij direct onze particuliere alarmcentrale en, indien nodig, de politie in. Wat wij onder meer verzorgen: 

  • Directe beoordeling van de situatie 
  • Schakeling met autoriteiten of andere relevante partijen 
  • Opvolging via onze eigen beveiligingsconsultants 
  • Evaluatie en eventuele aanpassing van uw beveiligingsmaatregelen 

Digitale privacy is een essentieel onderdeel van onze beveiligingsaanpak. Daarom helpen wij u actief bij het verkleinen van uw digitale voetafdruk door: 

  • Verwijdering van persoonsgegevens uit openbare registers en databases. 
  • Beveiliging van communicatiekanalen zoals e-mail en telefoon. 
  • Monitoring van cyberdreigingen zoals identiteitsmisbruik en dark web vermelding. 

Onze experts analyseren uw digitale profiel en adviseren passende maatregelen om risico’s te minimaliseren. 

Ja, wij kunnen bestaande systemen beoordelen en – waar mogelijk – integreren met onze aanpak. Zo zorgen we dat nieuwe én bestaande beveiligingsmaatregelen optimaal op elkaar aansluiten en geen dubbel werk of kwetsbaarheden veroorzaken. 

In urgente situaties kunnen wij binnen 24 uur een advies geven en eerste maatregelen treffen. De uiteindelijke implementatiesnelheid is afhankelijk van de complexiteit van het plan en de gewenste mate van beveiliging. 

De kosten zijn afhankelijk van uw wensen en het benodigde beveiligingsniveau. Tijdens een intakegesprek brengen we samen de behoeften in kaart. U ontvangt vervolgens een voorstel op maat: van basisbescherming tot high-security oplossingen. 

Een adviesgesprek plant u eenvoudig via onze website of telefonisch. We brengen samen met u de behoeften en risico’s in kaart en adviseren welke vervolgstappen nodig zijn om uw gezin en leefomgeving optimaal te beschermen. 

Neem contact met ons op

Staat uw vraag hier niet tussen, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Ons team van specialisten helpt u graag verder.