Onderzoek in de Retail
Interne fraude binnen de Retail komt helaas regelmatig voor. Met name minderjarige medewerkers denken dat de pakkans klein is en onderschatten de risico’s die dit gedrag met zich meeneemt, met alle gevolgen van dien voor hun toekomst.
Wij beschrijven voor u onderstaand in het kort een casus om u zo een kijkje te geven in de dagelijkse praktijk van onze onderzoekers:
Vrijdagochtend 10:00 uur, een verse kop koffie en de laptop aan om de aangiftes van de afgelopen week te verwerken. De telefoon gaat, één van onze klanten heeft een medewerker betrapt op diefstal, de filiaalmanager kan zijn verdenkingen onderbouwen en heeft bewijzen van de diefstal. De medewerker start vandaag weer na 2 weken vakantie, zaak is om deze medewerker vandaag nog te confronteren in een interview. Afgesproken wordt dat onze onderzoeker één uur voor aanvang dienst van de medewerker op het filiaal aanwezig is. Zo kunnen de manager en onze onderzoeker de zaak samen nog doornemen en kan onze onderzoeker zijn plan van aanpak toelichten.
In dit geval was de diefstal duidelijk vastgelegd op interne camerabeelden. Dankzij deze vastlegging kon onze onderzoeker met toepassing van de juiste interview techniek een heldere schuldbekentenis van de medewerker vastleggen in een verklaring.
Samengevat ging het om een diefstal van ‘slechts’ € 50,-.
De medewerker heeft het veroorzaakte schadebedrag terug moeten betalen evenals de onderzoekskosten. Door onze onderzoeker is namens de klant hiervan aangifte gedaan bij de politie.
Wat begon met € 50,- om misschien wel een avondje te stappen is geëindigd in een fikse rekening en het risico om nooit meer aan de slag te kunnen binnen de retail.
Wel of geen aangifte doen
Ook bij diefstal en/of fraude waarbij het om kleine bedragen gaat is het belangrijk om onderzoek in te stellen en daarvan aangifte te doen. Bij een ontslag op staande voet weten de collega retailers nog niets van het werkverleden en gedrag van deze medewerker. Het is dus mogelijk dat deze medewerker direct weer aan de slag gaat bij één van de collega Retail bedrijven.
Door uit naam van de klant tegen de medewerker aangifte te doen en van de betrokkene een aantekening te (laten) maken bij stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) kunnen aangesloten retailers die dit register raadplegen, voorkomen dat ze ook slachtoffer worden van de praktijken van deze medewerker wanneer deze besluit om bij hen te solliciteren.
Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.