Een e-mailtje met een rekening van uw vaste leverancier. Zo op het eerste gezicht niets aan de hand, toch? Totdat even later al uw bestanden vergrendeld blijken te zijn. Alleen door een flink bedrag neer te leggen, kunt u uw documenten ontsleutelen. En het klokje tikt - maakt u het losgeld niet binnen 72 uur over, dan zal dat bedrag zomaar eens omhoog kunnen gaan. Kortom: u bent slachtoffer van een ransomware-aanval. En dat kan grote gevolgen hebben...
Digitale en fysieke risico’s
Hoewel bovenstaand incident de afgelopen jaren een van de meest voorkomende crisissituaties is, zijn er uiteraard talloze crisissituaties mogelijk. Digitaal, maar ook fysiek. Van de mishandeling van een hulpbehoevende door een verpleger of een ernstige productiefout tot een medische calamiteit, complexe fraude of een grote brand. In onze snelle, dynamische wereld lopen organisaties tegenwoordig niet alleen méér risico’s, crisissituaties zijn over het algemeen ook complexer. Daarbij kan een crisis grote gevolgen hebben voor de reputatie en continuïteit van uw bedrijf; in sommige gevallen levert een dergelijke noodsituatie zelfs gevaar op voor de volksgezondheid.
Voorbereiding op een crisis
Een goede voorbereiding is essentieel voor effectief crisismanagement, maar het kan lastig zijn ieder risico in het vizier te krijgen. Daarom helpen we u bij het opstellen van uitgebreide crisismanagementplannen die specifiek zijn afgestemd op uw bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een risicoanalyse. Potentiële bedreigingen worden geïdentificeerd zodat we strategische aanbevelingen kunnen doen die deze risico’s minimaliseren. We evalueren regelmatig de effectiviteit van de plannen en brengen waar nodig verbeteringen aan. Daarnaast bieden we trainingen en crisissimulaties aan om uw team voor te bereiden op diverse noodsituaties. Zo doen we er samen met u alles aan om het risico op een crisissituatie zo klein mogelijk te maken.
Reactie tijdens een crisis
Wanneer een crisis onverhoopt toch toeslaat, is snelle en effectieve actie cruciaal. Ons crisisteam staat 24/7 klaar om direct te reageren op noodsituaties. We bieden onmiddellijke ondersteuning bij incidentmanagement, inclusief coördinatie met externe partijen zoals politie en justitie. Ons ervaren team coördineert alle aspecten van de crisisrespons, van het mobiliseren van hulpdiensten tot het beheren van interne en externe communicatie. We bieden ondersteuning bij het opstellen van persberichten en officiële verklaringen en mediatraining voor uw woordvoerders zodat u te allen tijde de controle bewaart.
Hoe gaan we te werk?
In de afgelopen tientallen jaren heeft ISP talloze organisaties ondersteund vóór, tijdens en na crisissituaties. Denk daarbij aan het opstellen van een crisismanagementplan, crisistrainingen en simulaties, advies over in- en externe communicatie als het noodlot toeslaat of het aansturen op een rechercheonderzoek. In veel gevallen werken we nauw samen met politie en openbaar ministerie, in het belang van onze opdrachtgever. Van bedreigingen tot afpersing en ransomware – dankzij ons omvangrijke portfolio weten we exact welke stappen ondernomen moeten worden om u te ondersteunen bij de continuïteit van uw bedrijf.
Nazorg en herstel
We begrijpen dat u na een crisis zo snel mogelijk terug wilt naar de normale gang van zaken. We voeren een grondige evaluatie uit van de crisis en de reactie daarop. Dit omvat het verzamelen van feedback van betrokkenen en het analyseren van de effectiviteit van de genomen maatregelen. We bieden ondersteuning bij het herstelproces, inclusief advies over herstelstrategieën en hulp bij het herstellen van beschadigde systemen en processen. Zo kunt u zo snel mogelijk de normale bedrijfsvoering weer oppakken en bent u beter voorbereid op toekomstige crises.
Wat bieden we?
Meer informatie
Een crisissituatie eist veel van uw organisatie. Benieuwd wat onze experts in zo’n geval voor u kunnen betekenen? Vraag dan onze Dienstenkaart Crisismanagement aan of neem contact met ons op.