Vijf essentiële tips voor toereikend crisismanagement
Er ligt een crisismanagementplan klaar dat hopelijk nooit gebruikt hoeft te worden. Plotseling ontstaat er…
Omgaan met crisissituaties.
Oplossingen voor het voorkomen en bestrijden van risico’s als gevolg van ondermijning.
Een e-mailtje met een rekening van uw vaste leverancier. Zo op het eerste gezicht niets aan de hand, toch? Totdat even later al uw bestanden vergrendeld blijken te zijn. Alleen door een flink bedrag neer te leggen, kunt u uw documenten ontsleutelen. En het klokje tikt – maakt u het losgeld niet binnen 72 uur over, dan zal dat bedrag zomaar eens omhoog kunnen gaan. Kortom: u bent slachtoffer van een ransomware-aanval. En dat kan grote gevolgen hebben…
Hoewel bovenstaand incident de afgelopen jaren een van de meest voorkomende crisissituaties is, zijn er uiteraard talloze crisissituaties mogelijk. Digitaal, maar ook fysiek. Van de mishandeling van een hulpbehoevende door een verpleger of een ernstige productiefout tot een medische calamiteit, complexe fraude of een grote brand. In onze snelle, dynamische wereld lopen organisaties tegenwoordig niet alleen méér risico’s, crisissituaties zijn over het algemeen ook complexer. Daarbij kan een crisis grote gevolgen hebben voor de reputatie en continuïteit van uw bedrijf; in sommige gevallen levert een dergelijke noodsituatie zelfs gevaar op voor de volksgezondheid.
Een goede voorbereiding is essentieel voor effectief crisismanagement, maar het kan lastig zijn ieder risico in het vizier te krijgen. Daarom helpen we u bij het opstellen van uitgebreide crisismanagementplannen die specifiek zijn afgestemd op uw bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een risicoanalyse. Potentiële bedreigingen worden geïdentificeerd zodat we strategische aanbevelingen kunnen doen die deze risico’s minimaliseren. We evalueren regelmatig de effectiviteit van de plannen en brengen waar nodig verbeteringen aan. Daarnaast bieden we trainingen en crisissimulaties aan om uw team voor te bereiden op diverse noodsituaties. Zo doen we er samen met u alles aan om het risico op een crisissituatie zo klein mogelijk te maken.
Wanneer een crisis onverhoopt toch toeslaat, is snelle en effectieve actie cruciaal. Ons crisisteam staat 24/7 klaar om direct te reageren op noodsituaties. We bieden onmiddellijke ondersteuning bij incidentmanagement, inclusief coördinatie met externe partijen zoals politie en justitie. Ons ervaren team coördineert alle aspecten van de crisisrespons, van het mobiliseren van hulpdiensten tot het beheren van interne en externe communicatie. We bieden ondersteuning bij het opstellen van persberichten en officiële verklaringen en mediatraining voor uw woordvoerders zodat u te allen tijde de controle bewaart.
Interesse? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan en ontdek de mogelijkheden!
Vragen? Neem direct contact met ons op – wij helpen u graag verder!
+31 320 284 141
info@ispbv.nl
In de afgelopen tientallen jaren heeft ISP talloze organisaties ondersteund vóór, tijdens en na crisissituaties. Denk daarbij aan het opstellen van een crisismanagementplan, crisistrainingen en simulaties, advies over in- en externe communicatie als het noodlot toeslaat of het aansturen op een rechercheonderzoek. In veel gevallen werken we nauw samen met politie en openbaar ministerie, in het belang van onze opdrachtgever. Van bedreigingen tot afpersing en ransomware – dankzij ons omvangrijke portfolio weten we exact welke stappen ondernomen moeten worden om u te ondersteunen bij de continuïteit van uw bedrijf.
Er ligt een crisismanagementplan klaar dat hopelijk nooit gebruikt hoeft te worden. Plotseling ontstaat er…
Onlangs werd ISP benaderd voor een onderzoek naar een op het eerste oog niet zo…
Per januari 2024 neemt Evert Slaman het roer van International Security Partners over van zijn…
Crisis is te omschrijven als: een tijdelijke omstandigheid waarin organisaties of personen verkeren. De meest belangrijke kenmerken van een crisis zijn dat deze het gevolg is van een gebeurtenis die zich plots en onverwacht voordoet. Er is veelal sprake van gevaar voor personen of de volksgezondheid. De kans op media aandacht is groot.
Als gevolg van een crisis kan grote (reputatie-)schade worden toegebracht aan de persoon en/of organisatie. Een ander gevolg van de crisis kan zijn dat daardoor de continuïteit van een organisatie in gevaar kan komen.
Kenmerken van een crisis zijn:
• het gebeurde valt buiten het reguliere proces;
• er is een grote kans op publiciteit;
• er wordt grote druk gevoeld;
• er is sprake van incomplete en tegenstrijdige informatie;
• er zijn grote afbreukrisico’s en
• een chaotisch begin;
• snel handelen is noodzakelijk.
De oorzaak van de crisis ligt in de gebeurtenis die vooraf ging aan de crisissituatie. Gebeurtenissen zijn onder te verdelen in zogenaamde ‘acts of god’, schuld- en opzet gebeurtenissen.
We spreken van ‘acts of god’ bij gebeurtenissen zoals: een tornado, overstroming en pandemie.
Schuld gebeurtenissen zijn veelal het gevolg van ‘het nemen van onverantwoorde risico’s’. Denk aan het onvoorbereid op reis gaan naar een gewelddadig gebied of ‘het overschatten van eigen’ kunnen door het nemen van onverantwoorde beslissingen en ‘onderschatting’ door het negeren van signalen.
Bij een opzet gebeurtenis is altijd sprake van een moedwillig, weloverwogen en opzettelijke daad zoals: afpersing, ontvoering, chantage en dergelijke.
Onder crisismanagement valt alles wat een bedrijf doet om een crisis binnen de organisatie te voorkomen, of te beheersen. Crisismanagement is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Hierbij zijn alle acties erop gericht om regie op de ontstane situatie te krijgen.
Een Crisis Management Team bestaat uit verschillende personen uit een organisatie die belast zijn met de afhandeling van een crisis. Het Crisis Management Team is vooral een beleidsmatig en communicatief centrum. Hun focus ligt op het verkrijgen van regie over de ontstane situatie in het belang van de veiligheid van personen, de reputatie van de organisatie en de bedrijfscontinuïteit.
De samenstelling van een crisisteam kan verschillen afhankelijk van het soort crisis. In de basis kent een crisisteam de navolgende samenstelling: een voorzitter, veelal een vertegenwoordiging van de directie; secretarieel medewerk(st)er voor het verwerken van in- en uitgaande informatiestromen en het bijhouden van een gedetailleerd logboek; iemand van de afdeling communicatie; een externe crisisspecialist en vervolgens naar keuze aangevuld met de eindverantwoordelijk voor P&O / Verkoop / Productie / Logistiek / Research & Development / IT / Financiën / Bedrijf Hulp Verlening / Beveiliging / Facilitaire zaken.
Een veelal onderschatte functie binnen het crisisteam is die van de secretarieel medewerk(st)er. Het zorgvuldig documenteren van besluitvorming en gebeurtenissen is cruciaal voor het evalueren van het crisisverloop en het op basis daarvan doorvoeren van verbetermaatregelen. Maar ook ingeval van bijvoorbeeld juridische kwesties voortvloeiende uit de crisis.
De externe crisisspecialist is iemand met ervaring in het managen van crisissituaties. Zijn/haar expertise kan organisaties behoeden voor de valkuilen bij crisismanagement.
Het Crisis Management Team (CMT) komt niet bij elke ongewenste gebeurtenis in actie. Een lekkage in de toiletruimte of een lift die vastzit, is nog niet direct geen crisis.
Een crisis is een dreiging en/of ongewenste gebeurtenis die zich plotseling en onverwacht voordoet waarbij sprake is van een potentieel gezondheids- en of veiligheidsrisico voor personen, er een grote kans bestaat op negatieve publiciteit en/of de bedrijfscontinuïteit verstoort. Hierbij komen soms de lokale hulpdiensten en mogelijk de veiligheidsregio in actie.
Bij een (dreigende) crisis is volledige opschaling van de crisisorganisatie noodzakelijk en moeten er heel snel beslissingen genomen worden.
Door het periodiek trainen van een crisisteam, middels een crisissimulatie gebaseerd op een voor de organisatie realistisch scenario, doen de leden van een crisisteam ervaring op.
De leerdoelen van deze simulatie zijn:
– in het onder tijdsdruk nemen van beslissingen;
– het denken in scenario’s;
– het omgaan met de media;
– het bepalen en uitvoeren van een strategie;
– het verkrijgen van regie op de veelal chaotische beginsituatie.
Crisissimulaties kunnen variëren in moeilijkheidsgraad van table top tot multi disciplinair met actief tegenspel op basis van een rollenspel. Bij crisissimulaties kan het zelfs zover gaan dat er een belangrijke leverancier of afnemer bij betrokken wordt.
De belangrijkste maatregelen bij een crisis zijn:
– het behoud van overzicht;
– besluitvorming op basis van feiten en verifieerbare informatie in plaats van veronderstellingen op basis van aannames;
– zorg voor tegenspel ter voorkoming van ‘group thinking’;
– neem geen besluiten voordat informatie geverifieerd is;
– benoem tenminste 3-5 realistische risicoscenario’s voor inzicht in te nemen maatregelen;
– het opstellen van een statement voor een eerste reactie op vragen van medewerkers / journalisten / externe stakeholders;
Dergelijke maatregelen kunnen vooraf vastgelegd worden in een crisismanagementplan.
De media, journalisten, zijn ingeval van een crisis een opgedrongen samenwerkingspartner die in ogen van de getroffen organisatie veelal als lastig en vervelend worden ervaren. Daarbij wordt uit het oog verloren wat de rol van de media en journalisten is. Omgaan met de media verloopt makkelijker indien wordt beseft wat hun rol is.
Praktische tips in de omgang met de media
Wees voorbereid op het eerste media contact.
– Dit komt veelal eerder dan verwacht.
– Wordt ingegaan op de vraag van de journalist of wordt deze bij de hand genomen en ‘geleid’ naar informatiemoment/-tijdstip om antwoord te krijgen op de vragen.
‘Koop’ tijd.
– Neem ruim voldoende tijd. Laat je daarbij niet meeslepen in de tijdsdruk die de journalist probeert op te leggen.
‘Onderhandel’ met de journalist.
– Wat wil hij weten.
– Waarom wil hij wat weten.
– Dit vereist dat de woordvoerder vooraf goed gebrieft dient te zijn.
– Informatie verzamelen
– Informatieanalyse
– Bepalen van scenario’s & strategie
– Nemen van acties & maatregelen
Als crisisteam dagelijks een en/of meerdere malen bijeen komen ter bespreking van de stand van zaken.
Elke te nemen actie of maatregel dient vooraf goedkeuring te hebben vanuit het crisisteam.
De eerste uren van de crisis verlopen chaotisch, het kan wel 24 uur duren voordat de situatie onder controle is. De eerste uren na het bekend worden van de gebeurtenis gebeurt er veel en soms gelijktijdig.
In die eerste 24 uur:
– Komt informatie over de gebeurtenis, gefragmenteerd binnen.
– Ontbreekt het aan een compleet en goed overzicht van wat er nu precies gebeurd is.
– Belt de media en vraagt om nader informatie of toelichting op de situatie.
– Vraagt de media om een reactie op het artikel wat zij op Internet of in de krant willen publiceren.
– Vergt het enige tijd voordat het crisismanagementteam compleet bijeen is.
– Bellen familieleden om informatie over de situatie van hun gezinsleden of partner.
Heeft u direct ondersteuning nodig omdat u te maken heeft meet een crisis, dan kunt u gebruik maken van onze 24/7 response service.
– Geen nieuws is ook nieuws
– Externe communicatie gaat voor interne communicatie
– Overhaast handelen
– Het leugentje om bestwil
– Onderschatting
– Overschatting van eigen kunnen
