Rivka van Doorn: “Geloof me, geen dag is hetzelfde”
Of het nou gaat om een hardnekkige ransomware-aanval, diefstal op de werkvloer, een nieuwe collega met een dubieuze achtergrond, seksuele intimidatie of om grootschalige reputatieschade: onze specialisten zijn er voor u. Elk met hun eigen kennis, kracht en expertise. Samen vormen ze de drijvende kracht achter International Security Partners. Maar wie zijn onze consultants precies en wie houdt zich waar mee bezig? Maak kennis met onze screeningsexpert, Rivka van Doorn.
Van alle markten thuis tot specialist in de dop
“Eigenlijk hebben we geen functie voor je, maar laten we er gewoon één maken.” Met die woorden tekende eigenaar Hans Slaman bijna vijftien jaar geleden Rivka van Doorns eerste contract. Hoewel de student Criminologie destijds haar diploma nog niet eens op zak had en er geen open vacatures waren, overtuigde ze Slaman van haar kwaliteiten. “Zo startte ik als projectassistent in een traineefunctie. Eigenlijk een soort manusje van alles”, lacht van Doorn. “Maar ik ben enorm dankbaar voor die periode. Ik kreeg de kans om van alles te proeven, ging overal mee naartoe en hielp mee op alle afdelingen.” Na verschillende cursussen en bijscholingen om zich nog breder te ontwikkelen, legde Van Doorn zich toe op Security Consultancy, waarna ze Family Security Office in rolde. Ze groeide uit tot een vertrouwde, onmisbare kracht binnen het ISP-team.
“Hier kwam ik echt tot mijn recht”
In de tien jaar die daarop volgden, deed ze al wel eens een screeningsinterview als een klant bij wie ze op bezoek was daar toevallig behoefte aan bleek te hebben. Maar ze ontdekte het vak pas écht toen haar collega, Evert Slaman, op vakantie ging. “Hij vroeg of ik de screeningsafdeling zo lang kon overnemen en ik vond het fantastisch”, vertelt Van Doorn. “Zo leuk zelfs, dat ik met plezier overuren maakte. Hier kwam ik echt tot mijn recht. Mijn opleiding, mijn persoonlijke interesses, mijn achtergrond en kennis – alles kwam samen. Dit was het, dit wilde ik doen!” Niet veel later werden de rollen opnieuw verdeeld. Van Doorn zou vanaf nu de screeningsafdeling bestieren.
“Dat klinkt spannend, maar in feite bestond de afdeling alleen uit mij. Ik deed zowel het administratieve als het operationele werk. Totdat het echt niet meer kon”, vertelt Rivka. “Het werd steeds drukker. Tegenwoordig houden twee collega’s zich bezig met de administratie en zijn er drie collega’s die de operationele taken op zich nemen.” Van Doorn, die zich sinds 2020 senior consultant mag noemen, zorgt ervoor dat alles vlot verloopt. Alle klantcontacten gaan via mij; ik ben het eerste aanspreekpunt en zorg ervoor dat alle lijnen goed lopen.”
Screening wordt steeds belangrijker
En er lopen nogal wat lijnen. Want hoewel ISP altijd al screenings heeft uitgevoerde, nam de dienst de afgelopen jaren een enorme vlucht. “En het wordt ook steeds belangrijker”, zegt Van Doorn. “Dat komt enerzijds door de veranderende wetgeving. Opdrachtgevers in de financiële sector zijn al verplicht om te screenen. Anderzijds wordt het thema ‘integriteit’ steeds belangrijker. Ook in de zorg en in de opvang wordt screening hierdoor steeds interessanter én normaler.”
Volgens Van Doorn gaat een goede screening verder dan een standaard interview waarbij een lijstje wordt afgevinkt. “Om een goede inschatting te maken van iemands integriteit, moet je echt wel de diepte in. En juist dat maakt mijn werk zo mooi”, legt Van Doorn uit. “Een tijd terug sprak ik met een man die vanuit een topfunctie een flinke stap naar beneden had gemaakt. Uit het gesprek bleek dat zijn vrouw destijds overleden was en dat hij om die reden niet meer zo’n verantwoordelijkheid wilde dragen. Zo’n emotioneel, open en mooi gesprek is heel belangrijk.”
Om zo’n gesprek met elkaar aan te gaan, is het volgens Van Doorn belangrijk een vertrouwensband op te bouwen. “Veel werknemers of sollicitanten vinden het spannend om gescreend te worden. Het voelt een beetje als in de auto rijden en ineens een politie naast je zien opduiken. Dan ga je plots toch even twijfelen of je gordel wel vastzit, lampen wel aanstaan en of je niet te snel rijdt. Zo voelt het ook voor hen.” Juist daarom is het zo belangrijk om mensen gerust te stellen en zo’n prettig mogelijke ervaring te bieden. “Het is geen politieverhoor”, lacht Van Doorn. “Ik spreek mensen met totaal verschillende achtergronden, niveaus en functies. Maar of ik nou een directeur van een bank, een IT’er of een pedagogisch medewerker voor me heb, ik moet met hen allemaal kunnen levelen. Geloof me, geen dag is hetzelfde.”
Blijven innoveren
De consultants van ISP zijn voortdurend bezig met het verbeteren van de klant- en kandidaatbeleving. “Waarin kunnen we innoveren, wat vraagt aandacht, hoe zorgen we ervoor dat we onze partner nog beter, sneller of persoonlijker kunnen helpen – dat soort vragen zijn heel belangrijk”, legt Van Doorn uit. “Daarin meedenken en mezelf uitdagen is misschien wel een van de leukste dingen van mijn functie. Dat ik een steentje bij kan dragen aan de kwaliteit en er op die manier voor kan zorgen dat zowel klanten als kandidaten verder kunnen, daar haal ik echt energie uit.”