Wereld Back-up Dag: is jouw data goed beschermd?
“Dat overkomt mij vast niet.” U bent niet de enige met die gedachte. Meer dan 20% van de mensen die online actief zijn heeft nog nooit een back-up gemaakt. Het is bijzaak, wordt uitgesteld of schiet er bij in door drukte. Totdat het noodlot toeslaat en alle belangrijke data verdwenen is. “Vaak worden er dan pas maatregelen getroffen”, vertelt ISP-consultant Ruben Gomes Faria, “in plaats van preventief actie te ondernemen.” Wereld Back-up Dag, ieder jaar op 31 maart, is in het leven geroepen om digitale gebruikers erop te attenderen hun digitale bezittingen veilig te stellen. “Moeilijk is het niet, maar wel belangrijk.”
Wat is een back-up?
Don’t be an April fool! Back up your data, luidt de slogan van Wereld Back-up Dag – bedacht om licht te schijnen op het belang van back-uppen, zodat mensen vandaag op 1 april (en later uiteraard ook) niet te grazen worden genomen. Een back-up is in feite niets meer of minder dan een reservekopie van uw bestanden. Van klantenbestanden, een website, applicatie, e-mails of belangrijke documenten, overal kan een back-up van gemaakt worden. In plaats van deze data op één plek te bewaren, wordt een back-up in een andere, veilige omgeving opgeslagen. “Een back-up zorgt ervoor dat u toegang behoudt tot uw gegevens als uw apparatuur bijvoorbeeld gestolen wordt, een harde schijf defect raakt of als u slachtoffer wordt van een cyberaanval”, legt Ruben Gomes Faria uit.
Waarom is een back-up belangrijk?
Een gecrashte computer of gestolen smartphone? Vervelend, zeker. Maar niet onoverkomelijk. Wie vandaag een nieuw apparaat besteld, heeft ‘m immers morgen al in huis. Het wordt een stuk vervelender als u geen back-up heeft gemaakt. Want alles is vervangbaar, maar data niet. Weg is weg. Dit kan enorme gevolgen hebben voor uw bedrijf. In het ergste geval komen belangrijke (primaire) bedrijfsprocessen stil te liggen. “Wij hebben casussen gezien waarbij bedrijven nergens meer bij konden door een ransomware-aanval. Alle bestanden werden versleuteld. Omdat er geen back-up beschikbaar was, moest er een enorme smak geld betaald worden”, vertelt Gomes Faria. “Voor de bedrijfscontinuïteit zijn dit soort situaties funest.”
Waar moet u op letten bij een back-up?
Dat een back-up van bedrijfsbestanden van groot belang is, hoeven we ondernemers niet meer uit te leggen. “We leven in een digitale wereld; alles gebeurt online.” Toch valt er volgens Gomes Faria nog veel te winnen op dit gebied. Vooral in de manier waarop een back-up ‘georganiseerd’ is. “Als een harde schijf de hele dag aan de laptop hangt, dan wordt deze bijvoorbeeld net zo goed aangetast door een aanval.” Daarnaast geeft Gomes Faria als tip goed te kijken naar de omvang van de cloud of harde schijf. “In het geval van ruimte tekort, worden oudere documenten gewist.” Het is dan ook verstandig uw back-up op twee plekken te bewaren: “Alleen in de cloud is niet meer genoeg, kies ook voor een fysieke locatie.” Tot slot is het verstandig de back-up regelmatig te testen.
Wat kan ISP voor u betekenen?
De consultants van ISP helpen u graag verder met uw back-up. “Aan de hand van audits, testen en analyses kunnen we risico’s in kaart brengen”, vertelt Gomes Faria. “Dat gaat verder dan alleen back-ups. We maken organisaties bewust van cybercriminaliteit in de volledige breedte.” Daarbij biedt ISP altijd maatwerk. “Want ook al heeft een ICT’er een slim back-upsysteem opgezet, een helpdeskmedewerker moet er ook mee uit de voeten kunnen.” Meer weten? Neem contact met ons op.