Veelgestelde vragen over Screening
Screening is een hulpmiddel om de risico’s te beperken, voor bepaalde functies is screening zelfs wettelijk verplicht (denk hierbij aan kinderopvang).
Screening houdt in dat een werkgever informatie opvraagt over een sollicitant, dit noemen wij een pre-employment screening. Wanneer een werkgever een huidige medewerker wil screenen om zo een inschatting te maken van zijn of haar integriteit dan noemen we dat in-employment screening.
Bij een screening komen veel zaken kijken. Gelukkig neemt onze screening applicatie een hoop van deze zaken over. Toch krijgen wij nog vaak te maken met veelgestelde vragen.
Wij zetten ze voor u op een rij:
- Ik wil mijn medewerkers screenen voordat zij in dienst komen. Mag dat?
Ja, dat mag. Er zijn echter wel wettelijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden. De reden hiervan is dat de screening voor een sollicitant of werknemer als ingrijpend kan worden ervaren.
De belangrijkste voorwaarden zijn dat de werkgever een legitieme reden (gerechtvaardigd belang) heeft, dat de screening noodzakelijk is en dat de werkgever de sollicitant of werknemer vooraf en achteraf goed informeert.
De legitieme reden zit voornamelijk in het feit dat een werknemer erop moet kunnen vertrouwen dat een werknemer integer is. De noodzakelijkheid is dat als er een ander, minder ingrijpend middel is om het doel te bereiken, dit gebruikt moet worden. Het informeren houdt in dat de sollicitant of medewerker op de hoogte moet zijn van de screening (vooraf), en dat de resultaten gedeeld moeten worden (achteraf).
- Zijn er verschillende soorten screenings?
Ja, er zijn verschillende soorten screenings. Dit kan zijn van een basisscreening waarbij alleen een VOG wordt aangevraagd, tot een zware screenings waarbij een achtergrondonderzoek, referentiecheck, financiële check en persoonlijk interview onderdelen zijn.
De klant bepaalt samen met International Security Partners de screeningsniveaus en welke onderdelen hieronder vallen. Wij hebben hiervoor een uitgebreide menukaart ontwikkeld waardoor voor elke klant de screeningsniveaus maatwerk zijn. De klant ziet bij deze menukaart direct alle mogelijkheden en bijbehorende prijzen. Uiteraard ondersteunen wij de klant in dit proces om zo tot een goed screeningbeleid te komen.
- Kunnen ook buitenlandse kandidaten gescreend worden?
Ja, er kunnen ook buitenlandse kandidaten gescreend worden. Uiteraard zullen er verschillen zijn in de bronnen die gebruikt worden. Maar ook voor buitenlandse kandidaten kunnen crimineel verleden (de Nederlandse VOG), kredietinformatie (zoals in Nederland BKR) en referenties opgevraagd worden. Zelfs een screeningsinterview kan gehouden worden met kandidaten die (nog) in het buitenland verblijven. Middels Skype kan een dergelijk gesprek plaatsvinden.
- Hoe lang duurt een screening gemiddeld?
Uiteraard hangt dit af van het screeningsniveau. Bij een basisscreening zonder persoonlijk gesprek en referentiecheck, kan dit binnen één week afgerond worden. Als een VOG onderdeel is van de screening, zal dit in de praktijk vaak net iets langer zijn.
Bij screenings waarbij een persoonlijk gesprek plaatsvindt en referenties benaderd worden, is de gemiddelde looptijd twee weken.
- Wat is het voordeel van screenen voor mijn organisatie?
Allereerst beperkt u als werkgever het risico op niet-betrouwbare medewerkers zo veel mogelijk. Enerzijds door het preventieve effect wanneer bepaalde mensen zich terugtrekken uit een procedure zodra er een screening blijkt plaats te vinden. Anderzijds doordat er tijdens de screening zaken aan het licht kunnen komen die een risico vormen voor het aangaan van een dienstverband met een betreffende sollicitant.
Daarnaast is het een signaal dat u als bedrijf uitstraalt. Uw klanten kunnen verzekerd zijn dat uw personeel betrouwbaar is en u als werkgever er alles aan gedaan heeft om dat te waarborgen.
Mocht uw vraag er niet bij staan neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0320 284141 of gebruik ons contactformulier.